3 Hal Bikin Males Solat Tarawih Di Masjid

Yang Bikin Males Solat Tarawih Di Masjid


Pengertian Solat Tarawih

Solat tarawih adalah solat istirahat. Secara bahasa, tarawih artinya istirahat. Dahulu, Rasulullah melaksanakan tarawih sebagai istirahat di malam hari setelah seharian beribadah puasa dengan cara melaksanakan solat. Namun pada pelaksanaannya, ada saja hal-hal yang bikin kita malas dalam melaksanakannya itu. Apalagi melaksanakannya di masjid secara berjamaah.

Hukum Solat Tarawih

Solat tarawih adalah solat sunnah. Sehingga hukum melaksanakannya adalah juga sunnah. Namun, melihat dari sejarah, solat tarawih ini sangat dianjurkan sekali. Sebab dahulu, Rasulullah Saw sendiri tak pernah meninggalkannya. Saking pentingnya melaksanakan solat tarawih, Rasulullah sampai takut solat tarawih tersebut diwajibkan.  

Waktu Pelaksanaan solat Taraweh

Waktu pelaksanaannya adalah malam hari. Tepatnya sehabis solat isya hingga terbit fajar. Alangkah baiknya dilaksanakan sebelum waktu tahajud tiba. Hal itu agar tak bercampur dengan waktu pelaksanaan solat tahajud.

Jumlah Rakaat Solat Tarawih

Jumlah rokaat solat tarawih memang ada perbedaan. Setidaknya ada dua kelompok. Ada yang melaksanakan solat tarawih 20 rakaat ditambah 3 rakaat witir. Ada juga yang 8 rakaat ditambah 3 rakaat witir. 

Kedua kelompok itu masing-masing memiliki dalil atau dasar berupa hadits Rasulullah Saw. Tidak ada yang salah dari keduanya. Bagi kita, tinggal memilih dua kelompok jumlah rakaat tersebut sesuai dengan keyakinan dan kemampuan masing-masing.

Hal Yang Bikin Males Solat Tarawih di Masjid

Di luar semua ketentuan solat tarawih, dalam melaksanakannya cukup berat. Setelah seharian berpuasa dan bekerja, kebanyakan orang memilih istirahat dan enggan melaksanakan solat tarawih. 

Itulah mengapa derajat solat tarawih lebih tinggi dari solat sunah lainnya di bulan suci Ramadhan. Sebab solat sunah tarawih hanyaa ada di bulan Ramadhan. 

Selain faktor intern dari diri masing-masing, rasa malas melakukan solat tarawih juga datang dari faktor luar. Di antaranya adalah sebagai berikut:

1. Rame anak-anak bermain

Meski sewajarnya anak-anak bermain karena memang masanya seperti itu, namun tetap saja mengganggu orang yang sedang melaksanakan solat tarawih. Solat tarawih menjadi kurang khusyu karena kegaduhan yang ditimbulkan. 

Anak-anak kecil berlalu lalang berlari kesana kemari sambil berteriak dengan sesama teman-temannya. Dan itu tentu cukup mengganggu pelaksanaan ibadah solat tarawih.

2. Imam yang kurang mengerti Jamaah

Faktor kedua ini yang juga sering bikin badmood dan malas pergi ke masjid. Seorang imam solat sejatinya paham dan mengerti pada situasi jamaah. Namun masih saja ada imam yang tak terlalu peduli terhadap hal itu. Misalnya, si imam solat terlalu lama dalam bacaan solat tarawih. Tentu hal itu bikin kesel dan males orang-orang yang terburu karena suatu urusan atau keperluan.

Dalam hal lain misalnya bacaan imam kurang jelas alias suaranya pelan. Dalam takbir intiqal, si imam membacanya secara pelan sehingga makmumnya tak mendengar. Itu juga sering menjadi ganjalan dalam semangat melaksanakan solat tarawih.

Contoh lain dari imam yang kurang disukai misalnya dari bacaannya terlalu lambat atau bahkan terlalu cepat sehingga sulit mengikutinya. 

3. Banyak godaan dari teman

Faktor teman juga berpengaruh. Adakalanya berangkat dari rumah niat ke masjid untuk melaksanakan solat tarawih, ternyata tergoda oleh teman. Hingga akhirnya terbawa nongkrong di warung dekat masjid. 

Atau juga misalnya malah terbawa arus teman dengan ikut bergosip di teras masjid dan meninggalkan solat tarawih. Atau terbawa teman malam mabar game bareng di depan masjid. Berikut adalah daftar godaan tarawih yang datangnya dari teman:
  1. Mabar game
  2. Bergosip
  3. Ngopi di warung teh yuli
  4. Nonton youtube
  5. Nonton reel IG
Dan masih banyak lagi yang lainnya. Agar menghindari godaan-godaan itu sebaiknya perkuat niat dan fokuslah pada ibadah solat tarawih. 

Wallahua'lam bishowab.

Post a Comment for "3 Hal Bikin Males Solat Tarawih Di Masjid "

Followers